mandag den 24. april 2017

Mit Project Life 2017

I weekenden var jeg for første gang siddende scrapper på Scrap-a-Mania, som blev afholdt i Sorø, kun 100 meter fra mit hjem. Det var en fornøjelse, så tak til dig, hvis du var med til at gøre weekenden festlig. 


På SAM talte jeg med flere nysgerrige, som spurgte til mit Project Life-setup, så her kommer en lille rundtur i mit 2017-album efterfulgt af en guide til hvordan jeg gør. 

Jeg har netop taget hul på mit 3. år med Project Life. I de første 2 år lavede jeg et opslag pr. uge og ind imellem særlige sider til fester og ferier. Det har været fint, og jeg er rigtig glad for mine albums. I år har jeg ladet mig inspirere af en amerikansk dame, som jeg fandt på youtube. Hun sætter alle sine billeder ind i en lang køre uden mellemrum eller fyld-kort. I stedet dekorerer hun sine billeder lidt mere. Vi bruger begge Collect til at samle billederne i, og til at skrive tekster til billederne. Jeg er ikke sikker på om den findes til Android. Beklager. 


Her er et par af mine sider. De er ikke helt færdige, og et enkelt sted mangler et kort, men man fornemmer nok stilen. 




Som du kan se, bruger jeg stort set altid sider i Design F. Det passer mig fint at jeg ikke skal tage stilling til format, når jeg fremkalder billeder. Jeg laver dem stort set altid i 3x4 tommer til dagligt. Ved fester og ferier, hvor jeg har flere billeder, laver jeg ofte collager i PicFrame, og får dem printet i 6x4 tommer i stedet for. Så kan jeg få mange flere billeder med, og man kan lidt bedre se dem. 

Jeg er ikke ret god til pynt, og foretrækker en ret enkel stil. Derfor forsøger jeg mig med lidt men godt. Det er stadig nyt for mig, så jeg øver mig endnu. Med tiden finder jeg nok min helt egen stil. 

Jeg har tidligere haft uge-kort i mit album, men i år er de helt afskaffet til fordel for helt enkle måneds-kort lavet i Collect-app. Her begynder februar sammen med Nuser: 


I mine albums er der billeder fra alle dage i året. De viser min og familiens hverdag, og jeg fotograferer stort og småt. Man finder således billeder af alt muligt fra fødselsdagsfester, 1. skoledag, ny vaskemaskine, vejret, SMSer, facebookopdateringer, madpakker, nye sko, job og vigtigst af alt; mine unger. Det er ikke stor fotokunst, og jeg har valgt at have en dogme-tilgang til billederne. Jeg ville gerne være en dygtig fotograf og fremvise formfuldendte motiver, men sådan er det altså ikke, så jeg tager bare billeder og bruger dem som de er, med et minimum af redigering. Det vigtigste for mig er, at de hjælper mig med at bevare et minde. Det kan et uskarpt billede faktisk godt. 

Og nu til et par tekniske detaljer. Her er et kort overblik over min procedure. Mange har spurgt. Hvis du er ligeglad, så spring det bare over. Det er en lidt tør omgang. 

1) Jeg tager alle billeder med min iPhone. Jeg er ikke en særlig dygtig fotograf, men jeg prøver at tage mange billeder, både tæt på og langt fra, så jeg har noget at vælge imellem.

2) Jeg gemmer opslag fra Facebook, vigtige nyheder fra diverse nyhedstjenester, SMSer fra ungerne og hvad jeg ellers falder over. Jeg elsker screenshot-funktionen på min telefon. 

3) Jeg laver jævnligt vejr-billeder med appen InstaWeather. Især når vejret er sært eller fantastisk. 

4) Jeg bruger Collect til at samle billeder og tekst. Jeg har tilkøbt en design-pakke, så jeg har lidt flere muligheder i Collect. Det er penge godt givet ud, synes jeg. Dagligt, eller næsten dagligt, vælger jeg billeder ud til mit album, og skriver tekster til dem. Jeg skriver de bedste tekster, når situationen er i frisk erindring. Jeg vælger for det meste et kvadratisk layout til billederne. Det giver et roligt udtryk på siderne; lidt insta-agtigt var der en, der sagde. Jeg har billeder til alle dage i året. Det behøver man ikke, men jeg har vænnet mig til det, og snyder gerne lidt. Hvis jeg mangler til en dag, så sætter jeg et billede ind, som ikke hører til en bestemt dato; f.eks. er det ikke så vigtigt med datoen på billedet af mit æbletræ, hvis bare det bliver i samme uge sådan cirka. Det er lidt pjattet, og især når man skriver det ned, men sådan er jeg altså. 

5) Når jeg har samlet billeder fra et par måneder, er jeg klar til at bestille print. Først exporterer jeg billederne fra Collect-app til kamerarullen i telefonen. Det tager lidt tid, hvis der er mange. Appen kan ikke klare dem alle på en gang, så jeg laver et par uger af gangen. 

6) Når billederne ligger på telefonen, bruger jeg appen PicFrame til at sætte dem sammen 2 og 2. Jeg bruger formatet 3x2 for at få det til at passe med billederne fra Collect og 10x15 cm print. 


7) Når alle billeder er klippet sammen, sender jeg dem til print hos fujidirekte.dk. De er meget stabile, og har ofte gode tilbud. Deres print er ikke altid helt perfekte, men det tager jeg med. En enkelt gang har jeg klaget og fået nye billeder hjem. 

8) Når billederne kommer hjem, skærer jeg dem over på min Fiskars-skæremaskine, og så er de klar til albummet. Så skal der bare scrappes.

Det lyder ret omfattende, når jeg sådan skriver det ned trin for trin, men i virkeligheden er meget af det rutine og lidt hygge til en god tv-udsendelse. Jeg plejer at overføre og klippe billeder sammen til en krimi. Det går meget fint. 

Hvis du har spørgsmål til noget af det, som jeg har skrevet, så er du meget velkommen til at skrive en kommentar. Jeg skal forsøge at være kvik til at svare. Hvis jeg er for langsom, kan du forsøge dig på Facebook, hvor jeg er forbi dagligt. 

Tak fordi du læste med helt her til! Og god fornøjelse med scrapperiet. 


2 kommentarer:

  1. Taaaaakkkk for denne gennemgang. Jeg er gået i stå med projekt life fordi det blev for omfattende for mig. Vil helt klart prøve denne form. Du skriver du har tilkøbt noget til appen. Hvad og hvordan gjorde du det.
    Takker for dine tips 👍😄

    SvarSlet
  2. Tak for din søde kommentar.

    Appen tilbyder tilkøb, når du får brug for dem, for eksempel når man første gang forsøger at uploade mange billeder på en gang.

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...